دست نوشته های مهدی

شاید تو بودی جور دیگر مینوشتی ، ولی من اینطور میپسندم .

دست نوشته های مهدی

شاید تو بودی جور دیگر مینوشتی ، ولی من اینطور میپسندم .

عاشورای قدیم

روستای مهران از توابع طالقان است . این روستا مردمی دارد اهل ذوق ، هنر مند و هنردوست . از مفاخر مهران عبدالمجید درویش ( خوشنویس شکسته نستعلیق و عارف عصر شهیر ) است . آنچه که در این روستا بسیار مورد توجه هست ، نمایش آیینی تعزیه ست که بنا به قولی که در برنامه ی روی موج فرهنگ دادم به اختصار توضیحی بر اجرای تعزیه در این روستا میدهم :
بنا به خوابی که مربوط میشود به 154 سال پیش مردمان این روستا در پنج شنبه و جمعه ی آخر تیرماه به اجرای تعزیه میپردازند . روز اول مراسم مربوط میشود به مجلس حضرت عباس ( ع) و روز بعد مجلس امام حسین ( ع ) که معروف است به عاشورای قدیم . محل برگزاری این مراسم گورستان این آبادیست که درختان تنومند پیرامون آن نشان از قدمت بیش از هزار سال روستا دارد .
در تحقیقی پیرامون تعزیه به این روستا و این مراسم رسیدم و نتیجه ی آن تولید فیلم مستندی شد با نام خواب مهران.
در دورانی تعزیه مورد نکوهش قرار میگیرد و به واسطه ی خوابی که معین البکاء آن آبادی میبیند تصمیم میگیرد تا با برپایی تعزیه به مقابله با این تفکر غلط برخیزد . در حال حاضر نوادگان ایشان به برپایی تعزیه اقدام میکنند .
آنچه آورده شد پیشینه یکی از خرده فرهنگهای این روستا بود که باعث شهرت این روستا در آن منطقه شده است .

 

پی نوشت :

- اگر فرصت دارید و میتوانید این مراسم را ببینید ، از دست ندید چرا که حاج محمد مهرانی ( معین البکاء این مراسم ) با داشتن سن 80 سال بحر طویلی میخواند که اگر زمان بگیریم حدود هفت دقیقه را هم میگذراند .

- نکته ی ظریفی در فلسفه ی این مراسم وجود دارد که به آن نمیپردازم و میسپارم به تحقیق دوستان .

- متن فوق امروز روی سایت رادیو فرهنگ آورده شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.