دست نوشته های مهدی

شاید تو بودی جور دیگر مینوشتی ، ولی من اینطور میپسندم .

دست نوشته های مهدی

شاید تو بودی جور دیگر مینوشتی ، ولی من اینطور میپسندم .

بن بست ذهنی

چند روزه که گیر افتادم . به یه بن بست فکری و ذهنی رسیدم . گیر کردم بین اسلام و فلسفه ی اسلامی . بین دو مقوله یی که اگرچه دوستشون دارم و همه جور مورد تاییدم هستند ولی در خیلی از جاها باهم در تناقضند . تناقضی که شاید خیلیها درکش کردند ولی جرات به زبان اوردنش رو نداشتند .

- وقتی بوعلی سینا به عنوان پدر فلسفه مشاء کمال انسان رو در چهار چیز میدونه و یکی از اون موارد دانستن موسیقیست ، موسیقی در اسلام حرام میشه . 

- وقتی سهروردی از زیبایی ظاهری و عشق میگه در اسلام عشق اگرچه تکفیر نمیشه ولی تایید هم نمیشه .

- ملاصدرا از رقص عالم حرف میزنه و اسلام ممنوعیتی برای رقص قائل میشه .

باید سراغ گوگل مپ برم و از بالا بن بستهای ذهنیم رو نگاه کنم و یاد شهر بازی افتادم و دالان شیشه یی ش که از هرطرف میرفتیم میرسیدیم به بن بست .


پی نوشت :

- قصد چالش کشیدن دینم و فلسفه رو ندارم .

- حال بحث کردن هم ندارم .

نظرات 9 + ارسال نظر
سهیلا شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 18:08

هر چند حال و روز زمین و زمان بد است
یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است
حتی اگر به آخر خط هم رسیده ای
آنجا برای عشق شروعی مجدد است

روز میلاد امام هشتم امام رئوف برشماعزیزبزرگوار فرخنده و مبارک ...[گل]

الهی که به بیشتر ازاونچه که فکرشو میکنی به آرزوهای قشنگت برسی دوست عزیز[گل]

ممنون از دعای خوبتون .
عید شما هم مبارک .

شیما شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 17:17 http://man-bi-to.blogsky.com

واسه من که کل زندگی تناقضه
منم حوصله بحث ندارم
وگرنه کلی حرف داشتم
کلی فکر دارم اما اصلا فکر ندارم
دوست دارم اما دوست ندارم

تناقض توی زندگی همه ی ما موج میزنه . در رفتار حرف و عمل .
ممنون از حضور و همراهیت .

احسان شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 13:54 http://shorteh.blogfa.com

سلام
از احوالات ابونصر فارانی خوندم که تسلط کافی به به آلات موسیقی داشته و خیلی هم خوب می نواخته. آنچه الان هم بین علما اختلاف هست که البته بازه بزرگی رو تشکیل میده (اگر چه بعضی ها که به نسبت باقی علما اندک هستند کلا موسیقی رو حرام دانستند) ولی عامه علما اصل موسیقی رو رد نکردند و موسیقی غنا رو حرام دانستند. و اختلاف شون هم بر سر مشخص کردن حد غناست.
در آخرین پستم اشاره ای به منش میانه امام موسی در موسیقی کردم. قبلا هم در خاطرات مربوطبه ایشون شنیدم که خودش به دیدن گروه های موسیقی می رفته، براشون گل و هدیه می گیرفته و ازشون می خواسته زنده اجرا کنند.
به نظر در فقه، راه میانه که دور از افراط و تفریط باشه مورد تایید اکثریته. در فلسفه هم که خدا رو شکر مشکلی نیست. پس آقا این ساز من کجاست؟ :-)

موسیقی و مشتقاتش یه مثال بود . از ابتدای بحث دین و فلسفه این تناقض وجود داره .

مهتاب جمعه 14 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:33

سلام.
برای هرچیزی نباید منتظر دستور بود. به هرچیزی هم که گفته میشه نباید اطمینان کرد. خوبه که خودمون فکر کنیم و کاری که درسته رو انجام بدیم. حتما دقت کردید که تو قرآن هم جمله هایی مثل "لعلکم تعقلون" پیاپی توی آیه ها تکرار شده.

شرمنده که دیر سر میزنم.

سلام
موافقم . خواهش میکنم .
ممنونم از نظرتون .

زادچهر پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 17:04 http://www.shahrigarieiran.blogfa.com

من به نتیجه رسیدم
به نظر من این دینی که الان هست اسلام واقعی نیست
دین واقعی هیچگاه دچار تناقض نمیشه
پس ابتدا باید دنبال واقعیت دین اسلام گشت

صحبت من هم از اسلام امروز نیست .
حتی در اسلام نخستین سمعا و طاعتا بوده که همین هم با فلسفه تناقض داره که به تفکر میپردازه .

علی پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 08:15 http://ploton.blogsky.com

نوشته جالبی بود اگه به نتیجه واحدی رسیدی برامون بنویس ممنون ازحضورت دروبلاگم بازم سربزن متشکرم

به نتیجه ی واحدی نمیشه رسید مگر پرداختن به یکی از این دو مورد یا کنار اومدن با هردوشون .
ممنونم از حضورت .

سهیلا پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:09 http://rooz-2020.blogsky.com/

ببینم آقا مهدی توکه مردم آزار نبودی؟
وقتی قصد چالش نداری و حال بحث هم نداری پس برای چی این پستو باکامنتدونی باز گذاشتی؟
مسئلتن حاج آقا؟.....

حیف که غدغن یاقدقن یاقدغن یاغدقن کردی...و گرنه بحثی راه مینداختم که مسلمان نبیندکافرنشنود...بعله دادا....اینطوریاس....:))
پس آیکونای کامنتدونیت رو کوجا فراری دادی کاکا....:)
نیستن نمیبینومشون

وقتی اطلاعاتم در هر دو مورد اون قدر کمه که احتمال اشتباه زیاد هست بهتره حرفی نزنم . اونوقت من نگاه پست مدرن رو توی زندگیم میپسندم . شاید یه بار سر فرصت در مورد پست مدرن گپی زدیم .

زهرا چهارشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 22:43 http://hamin-dige.blogfa.com

گل

خر ما تو گل مونده و منتظر گل از دوستانه .
ممنونم از حضورت .

mahna چهارشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 22:11 http://khodamvaman.blogsky.com

درمورد موسیقی من دوسال درگیر همین تناقض بودم و آخرشم به هیچ جا نرسیدم.

توی باقی چیزها هم همین تناقض وجود داره . موسیقی بولد شده ی این تناقضه .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.